Hij komt eraan, de Google Page Experience Update

15 maart 2021

Voor wie zich bezighoudt met de organische vindbaarheid van zijn of haar website, komt de langverwachte Google Page Experience Update waarschijnlijk niet als een verrassing. De benaming zegt het al: deze update heeft alles te maken met de gebruikerservaring op de website. Door middel van een verbetering in het algoritme zorgt Google ervoor dat de organische rangschikking verandert. Maar wie inmiddels ervaren is in het doorstaan van de zoekmachines’ updates, weet dat wanneer deze ‘op z’n Googles’ naar buiten worden gebracht, ze vaak nog vragen oproepen. Vandaar dat we je via deze weg graag zo kort en duidelijk mogelijk uitleggen wat er precies gaat veranderen. De criteria ‘mobile friendly’, ‘safe browsing’, ‘HTTPS’ en ‘No intrusive interstitials’ zijn al langer belangrijke pijlers om de gebruiksvriendelijkheid van een webpagina te beoordelen. In dit artikel zoomen we daarom vooral in op het nieuwere en onbekendere onderdeel van de in mei verwachte update: de Core Web Vitals.

Wat houdt de Page Experience Update in?

De belangrijkste wijziging die uit deze update voortkomt is de verwachte gebruikerservaring die een essentiële rol gaat spelen. Op basis daarvan wordt straks namelijk de positie van een pagina in de organische zoekresultaten bepaald: hoe beter de ervaring, hoe hoger de positie. En scoort de pagina op het gebied van gebruikerservaring zelfs uitstekend? Dan heb je kans dat Google ervoor kiest om jouw pagina uit te lichten als zogenaamde Top Story. Dat laatste gaan ze testen. Wat ze ook gaan testen zijn verschillende manieren om de zoeker te laten weten hoe goed de page experience op een bepaalde pagina gaat zijn, bijvoorbeeld door het tonen van icoontjes achter de zoekresultaten.

Search Page Experience Graphic

Wat zijn Core Web Vitals?

Na het lezen van het eerste deel van dit artikel, begrijp je in grote lijnen wat er gaat veranderen in de rankings van Google. De Core Web Vitals moeten ervoor gaan zorgen dat websites gebruiksvriendelijk(er) worden en dát wordt met ingang van mei 2021 een zwaarwegende factor in het bepalen van de positie van een webpagina in de zoekresultaten van Google. Laden, interactiviteit en visuele stabiliteit zijn de aspecten waar het in de Core Web Vitals allemaal om draait. Maar wat houdt het nou precies in? We lichten het je graag toe.

LCP - Largest Contentful Paint

De Largest Contentful Paint duidt het punt aan waarop het grootste deel van de content op een pagina is ingeladen en waarop de website dus bruikbaar is voor de bezoeker. Oftewel, het meet de laadsnelheid. Dit punt moet idealiter bereikt worden binnen 2,5 seconden nadat de pagina voor het eerst wordt geladen.

FID - First Input Delay

Met First Input Delay wordt de tijd tussen het laden van de webpagina en de eerste gebruikersinteractie, ofwel de responsiviteit gemeten. Het invullen van formulieren en de klikbaarheid van knoppen zijn voorbeelden van interactie waar door Google naar gekeken wordt. Daarmee wordt niet alleen naar de gebruiksvriendelijkheid van de webpagina gekeken, maar ook de betrokkenheid van een gebruiker omdat het laat zien hoe een gebruiker een reactie van een website kan ontvangen. De FID mag voor de page experience het liefst niet langer dan 100 ms (milliseconden), maar zeker niet langer dan 300 ms duren.

CLS - Cumulative Layout Shift

Cumulative Layout Shift, ook wel cumulatieve indeling verschuiving genoemd, is een metric die met name op mobiel erg belangrijk is. Het meet de mate waarin de layout van een webpagina verschuift tijdens het laden. Voorbeelden van elementen die kunnen verplaatsen zijn lettertypen of advertenties die te langzaam laden. Volgens Google is de CLS-score goed wanneer deze lager is dan 0,1 per pagina.

Hoe staat het met de gebruiksvriendelijkheid van jouw website?

Het is natuurlijk niet altijd nodig om direct actie te ondernemen, maar zeker goed om je in te lezen en te kijken hoe jouw website scoort op het gebied van gebruiksvriendelijkheid. Soms scoort je website al voldoende of is er slechts een quick fix nodig om de gebruikerservaring te verbeteren. Je kunt dit eenvoudig checken middels het site-vitaliteit rapport in Google Search Console of via de Google PageSpeed Insights tool. Goed om te weten is dat de kans klein is dat je met jouw website een perfecte score gaat behalen, dus probeer je daar vooral niet op blind te staren. Aannemelijk is dat Google het niet leuk vindt als één van de Core Web Vitals in het rood verkeert. Over of en hoe de update de ranking van jouw website zal veranderen, kun je tot die tijd echter alleen maar gissen. Het algoritme van Google blijft immers één van de best bewaarde geheimen. Ons belangrijkste advies luidt in elk geval: blijf monitoren! Scores en meldingen in tools als Search Console en PageSpeed Insights zijn slechts momentopnames. Bij wijzigingen in bijvoorbeeld content of techniek kan de score zomaar weer veranderen, dus het is raadzaam om bij (grote) wijzigingen eerst de impact op de PageSpeed en de Core Web Vitals in te kaart te hebben.

Wij staan voor je klaar

Heb je vragen over de Page Experience Update? Laat het ons weten, we denken graag met je mee.