“Auto’s die je niet nodig hebt, maar ontzettend graag wilt.” Dat is het motto van autoveiling site The Collectables. Fanatieke autoliefhebbers komen naar het platform om te bieden op zeldzame parels van de autowereld. Van rallyauto uit de jaren '90 met slechts dertig kilometer op de teller, tot de Porsche 911 die in de showroom staat. “Omdat de auto’s zo bijzonder zijn, gaan biedingen bij The Collectables om serieus geld. Daarom is het belangrijk dat ons merk en platform betrouwbare kwaliteit uitstralen”, legt Hans Winter, eigenaar van The Collectables, uit. “Onze website werkte niet meer naar behoren. Dat is niet goed voor het vertrouwen van onze klanten. Daarom besloten we het platform te verbeteren. WHITE restylde en ontwikkelde onze gloednieuwe website.”
Altijd actuele content en functionaliteit dankzij een CMS dat direct meebeweegt
Robuuste technische basis met Craft CMS voor flexibiliteit en schaalbaarheid
Snellere laadtijden en een stabielere gebruikerservaring, ook bij hoge traffic
Zorgeloze overdracht van content en data, volledig geïntegreerd in de nieuwe omgeving
De oude website was niet schaalbaar en de prestaties liepen soms achter. Zeker in de veilingwereld, waar vertrouwen alles is, is dat problematisch. “De site was simpelweg niet gebouwd voor de volumes die we inmiddels hadden bereikt”, vertelt Hans. “Tijdens piekmomenten, vooral wanneer veilingen sloten, kon het platform crashen. Stel je voor dat iemand €150.000 biedt op een auto, en de site valt in de laatste seconden uit. Dat kan gewoon niet. Dat is niet hoe we zaken willen doen met onze klanten.”
Hans ontmoette Mattijs van WHITE bij toeval. “Hij kocht een auto bij ons,” herinnert Hans zich. “We raakten aan de praat en bleken veel gemeen te hebben. Zo ontdekte ik wat WHITE doet. En wij hadden natuurlijk een nieuwe website nodig. Een paar dagen later belde ik Mattijs op. WHITE voerde een volledige digitale audit uit van de portefeuille van Porsche Gelderland (het bedrijf achter The Collectables). Daar kwam uiteindelijk het advies uit voor de volledige herbouw van ons platform.”
Het project was technisch zeer complex. Vooral de veiling logica is ingewikkeld. “Je hebt te maken met seconden, competitief bieden en enorme inzet”, legt Hans uit. Daarom waren er diverse maatwerk functionaliteiten, zoals:
Daarnaast betekende de migratie naar een nieuw platform dat jaren aan data moesten meeverhuizen: auto’s, gebruikers, biedingen, foto’s en meer. “We hebben 500 tot 600 aanbiedingen, elk met 150+ foto’s, klantgegevens en biedt geschiedenissen. We hadden alles nodig in het nieuwe systeem. Dat was best een uitdaging”, zegt Hans, met gevoel voor understatement. “WHITE heeft de datamigratie heel goed uitgevoerd. Zelfs de fotobibliotheken, met hun metadata en aangepaste formaten, zijn netjes overgezet. Ik heb met veel IT-teams gewerkt. Dit was de soepelste migratie die ik ooit heb meegemaakt.”
The Collectables is gebouwd op vertrouwen. De kopers zien de auto’s zelden in het echt. In plaats daarvan vertrouwen ze op uitgebreide fotoreportages, gedetailleerde beschrijvingen en volledige transparantie. “We fotograferen alles: elk krasje, elke stiknaad. Dat kan oplopen tot 200 foto’s per auto”, zegt Hans. “We geven mensen twee weken de tijd om de auto’s voor de veiling te bekijken en beschrijven elke imperfectie duidelijk. Dat geeft vertrouwen om te bieden. Daarom is het van groot belang dat de systemen die ze gebruiken ook écht werken. Tot op de milliseconde nauwkeurig.”
Geen crashes sinds de lancering, zelfs niet tijdens drukbezochte veilingen
Geverifieerde internationale bieders kunnen nu eenvoudig deelnemen
80-85% verkoop ratio, meer dan het dubbele van het branchegemiddelde
Hogere zichtbaarheid dankzij verbeterde metadata en contentstructuur
The Collectables heeft meer op de planning voor de komende jaren. Hans wil een directe verkoopmodule toevoegen voor onverkochte auto’s of aanbiedingen die niet in het veilingmodel passen. “Niet elke verkoper wil veilen”, legt hij uit. “Sommigen willen een auto tegen een vaste prijs aanbieden. Dat is de volgende stap: een verkoopsectie voor verzamelauto’s. WHITE heeft al geholpen dit in kaart te brengen.”
De roadmap houdt ook rekening met:
En dan is er nog een prestigieuze veiling van zeldzame, gloednieuwe klassieke Audi’s die in een vergeten Brusselse loods zijn ontdekt. “We hebben meer dan 20 auto’s in één avond geveild, elke 10 minuten één. Het was een enorme stresstest voor het systeem. Maar het heeft zijn werk fantastisch gedaan. Dit is uiteraard de droom van elke autoliefhebber,” glimlacht Hans.
Hoewel The Collectables grotendeels afhankelijk is van technologie, mag de menselijke maat in het proces niet worden onderschat. “Ik spreek elke verkoper en koper persoonlijk”, zegt Hans. “We regelen alles: de contracten, de logistiek, de geruststelling. Tegenwoordig kan veel werk door AI worden gedaan. Maar ik ben er trots op dat we een persoonlijke aanpak hanteren. Dat is wat The Collectables zo sterk maakt. De technologie maakt de processen mogelijk, maar menselijke interactie zorgt voor vertrouwen. WHITE begrijpt dat. Ze hebben een platform gebouwd dat aansluit op onze manier van zakendoen.”
Ga naar thecollectables.nl
Mattijs de Nooijer
Founder & Business analyst