Coppens Warenhuis, gevestigd in het Noord-Brabantse Volkel, is al ruim vijftig jaar een begrip in de wijde omgeving en al sinds 2013 klant bij WHITE. In de loop van drie generaties heeft het familiebedrijf een groot en gevarieerd assortiment opgebouwd op het gebied van wonen, inrichting, decoratie, tuinmeubelen, speelgoed, feestartikelen en nog veel meer. Met een compleet redesign van de webshop bracht WHITE de online shop van het bedrijf onlangs weer helemaal up-to-date.
Ons team van UX/UI designers en developers heeft zich flink uitgesloofd voor deze webshop: van concept tot user experience en user interface design.
We ontwikkelden een kassakoppeling met SRS Storeinfo. We realiseerden ook koppelingen met systemen van PostNL, Trustpilot en MailChimp.
Ook de gehele technische infrastructuur achter de webshop is van onze hand: webhosting, CDN, image processing, onsite search engine enz.
De webshop is ontwikkeld in Craft Commerce. En niet zomaar op basis van een template, maar deze webshop is geheel custom made.
“Je kunt het je haast niet meer voorstellen, maar tot ruim tien jaar geleden kon je bij ons alleen winkelen in onze fysieke winkel van 10.000 m². Pas in 2012 besloten we ook een webshop te laten ontwikkelen”, blikt John Coppens Sr. terug. “De keuze voor WHITE was snel gemaakt: bij hen voelden we destijds meteen een klik, was technisch het meest mogelijk en kregen we heldere uitleg. Sindsdien heeft ons warenhuis ook een goed vindbare, fraaie en gebruiksvriendelijke webshop met in totaal 100.000 artikelen, verdeeld over allerlei productcategorieën – van feestartikelen tot tuinmeubelen en speelgoed.”
John Sr. waardeert diverse kwaliteiten van WHITE als partner voor de webshop. “De toegankelijke manier van communiceren bevalt me enorm. Hoe technisch een onderwerp ook is, ik snap alles wat ze ons uitleggen. WHITE is ook een betrouwbare partner. Ik weet dat ze altijd paraat staan en dat het wordt opgelost als er iets aan de hand is. Bij technische issues of drukke periodes zoals carnaval schakelen ze desnoods extra mensen in. Al sinds de eerste kennismaking, ruim tien jaar geleden, komen ze geregeld bij ons langs. Daardoor weten ze precies hoe wij als familiebedrijf werken en wat belangrijk voor ons is.”
John’s zoon, John Coppens Jr., werd in 2024 mede-eigenaar van het familiebedrijf en bekommert zich sindsdien vooral over de webshop. “Juist toen ik wat verbeterpunten voor onze webshop had bedacht, kwam WHITE met de suggestie voor een compleet redesign in combinatie met een technische update van Craft CMS”, blikt hij terug. “Dat viel dus mooi samen. De inzet was een frissere algehele look & feel, een fraaiere productweergave en een nog betere responsiveness van de webshop. Samen met WHITE maakten we nieuwe schetsen voor de weergave op desktop, mobiel en tablet – elk met de juiste indeling en de zoekfunctie boven in beeld. Nadat wij groen licht hadden gegeven, pakte WHITE de hele klus op samen met ons online marketingbureau. Wij hebben er sindsdien haast geen omkijken meer naar. Het resultaat is nu al geweldig: de conversie is toegenomen en de orderwaarde is 37% gestegen.”
Net als zijn zoon hecht John Sr. er veel waarde aan dat klanten ook in de vernieuwde webshop een ‘warm dorpsgevoel’ krijgen. “Dat is namelijk ook wat mensen in onze fysieke winkel ervaren en aan het winkelen bij Coppens waarderen. Mensen kijken tegenwoordig vaak eerst online als ze zich oriënteren op een nieuwe aankoop. In onze webshop moeten ze dus meteen voelen waar wij voor staan. Coppens wil interessant zijn voor jong én oud en producten aanbieden tegen scherpe, maar eerlijke prijzen voor iedereen in een straal van 50 kilometer rond Volkel. Het is WHITE uitstekend gelukt om de beleving in de webshop af te stemmen op de sfeer in onze fysieke winkel.”
Het staartje van het redesign-traject is het optimaliseren van de check-out in de webshop – een wezenlijk onderdeel voor Coppens. John Jr.: “Klanten die online shoppen, trekken hun aankoop nogal eens in als er iets hapert in het afrekenproces. Dat willen we natuurlijk niet, dus alles in onze check-out moet vlekkeloos functioneren. Ook werken we met bezorgprijzen voor verschillende afstanden en willen we klanten vlak voor het afrekenen nog een laatste keer verleiden tot een extra aankoop, bijvoorbeeld met set-kortingen of producten uit een andere categorie. Soms hebben we speciale acties en we werken met kortingscodes. De check-out is dus net een klokje waarvan alle radertjes moeten kloppen.”
Het was nogal een uitdaging: hoe synchroniseer je meer dan 25.000 verschillende producten met het kassasysteem? En hoe zorg je er vervolgens voor dat alle artikelen goed en overzichtelijk worden weergegeven in de webshop? Het is ons gelukt, al zeggen we het zelf! Maar, dan komt uitdaging #2. Een flink aantal van die 25.000 artikelen kun je namelijk in meerdere varianten bestellen. Denk dan bijvoorbeeld aan verschillende maten, kleuren en materialen. Met een beetje rekenen kom je dan uit op zo’n 75.000 verschillende SKU’s die állemaal een plekje in de webshop verdienen.
En hoe krijg je dat gigantische assortiment nu prettig toegankelijk?
Precies, we gebruiken een slimme on-site zoekmachine. Een voorbeeldje: wil jij precies die ene knalrode pedaalemmer van Brabantia? Ga dan recht op je doel af via de superslimme en snelle on-site zoekmachine. Eenmaal aangekomen op de overzichtspagina’s met pedaalemmers, kun je aan de hand van facetnavigatie filteren op producteigenschappen als kleur (rood) en merk (Brabantia). En hop, daar is ‘ie dan: de pedaalemmer van jouw dromen. Andere innovatieve on-site zoektechnologieën waarvan deze Craft Commerce webshop gebruikmaakt, zijn:
Search as you type
Goed nieuws voor de ongeduldige zoekers onder ons: terwijl je typt krijg je direct het zoekresultaat te zien.
Typo tolerance
Is spelling niet jouw beste kant? No problem! Door middel van typo tolerance krijg je - ongeacht typefouten - de juiste (vergelijkbare) zoekresultaten.
We kunnen inmiddels lezen en schrijven met WHITE
Vader en zoon spreken beiden hun volmondige vertrouwen uit in WHITE, ook voor dit laatste deel van het redesign-traject. Ze hopen nog lang met ze samen te werken. “We kunnen inmiddels lezen en schrijven met WHITE. Als we elkaar spreken, komen er altijd goede punten op tafel waarmee we verder kunnen om ons bedrijf nóg beter online te presenteren. De vrijheid en het vertrouwen dat we WHITE geven, betaalt zich altijd uit.
John Sr. Coppens
Directeur
Ga naar coppenswarenhuis.nl
Mattijs de Nooijer
Founder & Business analyst